zZoals met alles zijn er een aantal regels en afspraken die ervoor zorgen dat een bezoek aan de sauna voor iedereen veilig verloopt. Denk hierbij aan de hoeveelheid tijd je in een sauna mag zitten. Ook zijn er adviezen wanneer je überhaupt wel de sauna in mag of niet. Ontdek hier alles over een veilig bezoek aan de sauna.

De sauna is over het algemeen voor vrijwel iedereen veilig. Stiekem heeft het zelfs veel gezondheidsvoordelen. Toch betekent dat niet dat het voor iedereen ook goed is om de sauna te bezoeken. Als je toch twijfelt of het voor jou ook is weg gelegd, kan je altijd met een arts overleggen.

Om ervoor te zorgen dat iedereen geniet van een veilig bezoek aan de sauna, vind je hier alle regels. Wanneer mag je wel een sauna bezoeken en wanneer is het echt niet veilig voor jou of je medemens? Daar geven we allemaal antwoord op.

 

veilig bezoek aan de sauna

 

Hygiëne bij veilig bezoek aan de sauna

Als eerste is het belangrijk om goed schoon te zijn. Ieder sauna bezoek begint met een goede douche. In verband met gezondheidsredenen is het cruciaal dat iedereen schoon de sauna in gaat. Het is niet alleen frisser, het is ook beter voor alle bezoekers. Zo wordt de kans erg klein gemaakt dat er ziektekiemen rond verspreid worden en dat er overal vieze vlekken komen.

 

Let op de tijd in de sauna

Vervolgens is het belangrijk dat je toch de tijd een beetje in de gaten houdt voor een veilig bezoek aan de sauna. Het klinkt tegenstrijdig, maar het is toch echt verstandig. Het advies is namelijk om maximaal 20 minuten achter elkaar in een saunaruimte te verblijven. Langer wordt gevaarlijk voor je gezondheid en jouw lichaam.

Na een bezoek aan de hete cabine, moet je zeker even 5 minuten rusten voordat je gaat afkoelen. Je moet je lichaam de tijd geven om bij te komen. Als je te snel van heet naar koud gaat, kan dat schadelijke effecten hebben op jou. Doe daarom rustig aan en wacht even voordat je een koude douche neemt of ik het koude bad duikt.

 

veilig bezoek aan de sauna

 

Goed hydrateren tijdens je bezoek

Ten derde moet je altijd blijven hydrateren tijdens je bezoek aan de sauna. Tijdens een saunagang kan je door het zweten veel vocht verliezen. Dat vocht noemt men elektrolyten. Het is belangrijk dat je deze weer goed aanvult. Dit kan je bijvoorbeeld doen door veel water te drinken en door middel van Keltisch Zeezout. Dit zout bevat veel minderalen die je lichaam voeden en het gebrek van elektrolyten weer aanvullen.

 

Wees je bewust van je leeftijd

De sauna is erg gezond en goed voor je lichaam. Toch kan de warmte een negatief effect hebben. Je verwacht het misschien niet, maar voor sommige doelgroepen wordt een bezoek aan de sauna eerder afgeraden dan aanbevolen. Ouderen en jonge kinderen kunnen de warmte niet altijd goed verdragen. Hun lichaam is anders en reageert daardoor ook anders. Het gebruik van de sauna wordt hen daarom ook afgeraden.

 

veilig bezoek aan de sauna

 

Geen bezoek voor de sauna voor jou

Naast deze algemene regels, zijn er nog een aantal omstandigheden waar een veilig bezoek aan de sauna niet mogelijk is. Om die reden wordt er dan geadviseerd om de sauna te vermijden. Het gaat om de volgende situaties:

–        Bij veel alcohol

–        Bij gebruik van medicijnen zoals bloedverdunners

–        Koorts, hoofdpijn en griep is tevens niet welkom

–        Bij open wonden, infecties of ontstekingen

–        Als je spataderen hebt

–        Bij een lage bloeddruk of lage bloedsuikerspiegel

–        Als je menstrueert (in verband met hygiënische redenen)

–        Bij duizelingen

Daarnaast wordt het ook niet geadviseerd om de sauna te bezoeken als je zwanger bent en je nog in het eerste trimester zit. Daarna zou je in overleg met je arts kunnen kijken of veilig is om de sauna te bezoeken.

 

Tips voor een veilig bezoek aan de sauna

Tot slot hebben we nog een paar tips voor een veilig bezoek aan de sauna. Ga bijvoorbeeld niet vlak voor of na de sauna zware inspanning ondernemen. Drink bovendien geen alcohol tijdens of voor de sauna. Alcohol kan het hitte regulatiesysteem verstoren en in het ergste geval leiden tot oververhitting. Hetzelfde kan gelden voor bepaalde medicijnen en geneesmiddelen.

Blijf niet te lang in de sauna. Het is geadviseerd om maximaal 15 tot 20 minuten per ronde in de sauna te blijven. Langer kan schadelijk worden. Daarnaast is het belangrijk dat je twee tot drie glazen koel water drinkt na elk sauna bezoek. Je moet het vocht dat je verliest tijdens het zweten namelijk wel steeds aanvullen.

Tot slot de belangrijkste regel voor een veilig bezoek aan de sauna: verlaat de sauna direct indien jij je onwel begint te voelen. Wees niet eigenwijs en denk niet dat het zo over gaat. Luister naar je lichaam en verlaat de hete ruimte.

 

veilig bezoek aan de sauna