Niet iedereen weet hoe het eraan toe gaat tijdens een bezoekje aan de sauna. Zelfs ervaren wellness bezoekers kunnen nog wel eens de fout in gaan. Om de ultieme saunaervaring te beleven, moet je deze 8 simpele stappen volgen.

De sauna verwelkomt iedereen. Het is heerlijk ontspannend en goed voor de gezondheid, tenminste als je het goed doet. We vergeten soms hoe de saunagang hoort te gaan en hoe we de ultieme saunaervaring kunnen beleven. Daarom staan de 8 stappen hier voor jou op een rijtje.

8 stappen voor de ultieme saunaervaring

1. Even douchen

De allereerste stap is om te gaan douchen. Het is niet alleen voor jezelf hygiënisch, het is ook wel zo fris voor je mede saunagangers om alles schoon te starten aan het begin van de ronde. Bovendien is het ook hygiënischer voor het meubilair en het apparatuur in het resort.

 

de ultieme saunaervaring

 

2. Alles goed afdrogen

Na het douchen is het belangrijk dat jij je goed afdroogt. De werking van de sauna is namelijk krachtiger met een droge huid. De huid gaat dan vanzelf zweten door de hitte. Bovendien is het wederom fijn voor de andere badgasten om niet geconfronteerd te worden met een soort waterballet. Zo kan iedereen de ultieme saunaervaring mee maken.

 

3. De voeten lekker opwarmen

Wist je dat het gehele lichaam snel kan wennen aan de warmte. Via de voeten kan het lichaam als geheel licht worden opgewarmd. Het is daarom erg fijn om te starten met een warm voetenbad. Zo ben je al sneller op temperatuur en kan je het bezoekje aan de sauna langer en comfortabeler volhouden.

 

4. De sauna zelf

Een saunaronde duurt gemiddeld 15 minuten. Ben je een beginner? Houd dan 5 tot 10 minuten aan. Ervaren saunagangers kunnen het soms wel volhouden tot 20 minuten in de hitte. Het is echter nooit verstandig om veel langer dan 20 minuten in de sauna te verblijven. In plaats daarvan kan je beter meerdere keren gaan.

Bij meerdere sessies kan je het aantal minuten per keer een beetje opvoeren. Voor een beginner is het aan te raden om in een saunaruimte plaats te nemen op een lage of middelhoge bank. De ervaren badgasten onder ons kunnen meestal op de hoge bank goed genieten van de sauna. Wanneer je last krijgt van benauwdheid, dan is het verstandig om de saunaruimte te verlaten.

 

de ultieme saunaervaring

 

5. Een koud luchtbad

Na de sauna is het goed het lichaam even te stabiliseren zodat het tot rust kan komen. Daarom moet je de koelfase goed doorstaan. De longblaasjes staan namelijk tijdens de koelfase helemaal open om extra zuurstof op te nemen. Om die reden is het verstandig om even naar buiten te gaan en het lichaam van extra zuurstof te voorzien.

 

6. Afkoelen met een douche of dompelbad

Het is van groot belang om goed af te koelen na een bezoek aan de sauna. Het draagt bij aan een goede ontspanning van het lichaam. Douche eerst het zweet van je af en ga daarna bijvoorbeeld nog even in een dompelbad. Vergeet vooral jouw hoofd niet goed af te koelen, anders kan er hoofdpijn ontstaan door de overmatige warmte.

 

de ultieme saunaervaring

 

7. Nog even een warm voetenbadje

Het lichaam is ondertussen sterk afgekoeld. Dat is goed. Nu is het prettig om via een voetenbad het lichaam weer rustig op temperatuur te laten komen. De warmte wordt via de voeten door het gehele lichaam verspreid. Hierdoor kan je weer op een prettige lichaamstemperatuur komen.

 

8. Goed uitrusten

Na je bezoek aan de sauna is het belangrijk om goed uit te rusten. Drink in deze fase genoeg water. Je zult namelijk merken dat wanneer je de warmte heb getrotseerd en goed bent afgekoeld dit moment erg intens kan zijn. Je lichaam heeft veel doorstaan. Het beste is om nu goed uit te rusten op bijvoorbeeld een ligbankje in het resort. Gefeliciteerd, zojuist heb jij de ultieme saunaervaring mee gemaakt.